tessabente.reismee.nl

Genieten Genieten Genieten

Daar zijn wij dan eindelijk weer!

12 mei de dag van de verpleging, dat is 1 groot feest hier in Suriname. Bente had haar wekker niet gezet en sliep heerlijk uit op deze dag. Tessa kwam alleen aan bij het Ziekenhuis, was het feestelijk aangekleed, overal ballonnen en je kreeg een corsage voor op je pak. Eerst werd er een grote toespraak gehouden, met Here jezus als middelpunt. Daarna kwam er een politiekorps om muziek te maken. Bijna alle verpleegkundige, verzorgende, voedingsassistenten, stagiaires en artsen, stonden beneden te dansen en helemaal los te gaan! Uiteraard moest iedereen mee doen, ook de bakra´s. Helaas heeft Bente deze dag moeten missen, deels omdat zij te laat was en zij als hoofdverpleegkundige van de ambulance, met een patiënt naar het AZP moest voor een bestraling.

We zijn een weekend naar overbrigde geweest met een paar huisgenoten. Wij hebben een auto gehuurd en gingen op zaterdagochtend op roadtrip! Overbrigde is een super mooie plek waar je kan chillen met je hangmat, kan zwemmen en genieten van de mooie natuur. Zaterdagavond was er echt een super mooie sterrenhemel. Met zijn allen zijn wij op het strand gaan liggen met een drankje en hebben ons laten betoveren door de mooiste sterrenhemel die we ooit hebben gezien. We hebben de wekker om 06.00 uur gezet om de zonsopgang te zien boven de suriname rivier, wederom weer betoverend! Kortom het was een super relaxt en mooi weekend.

Afgelopen weekend zouden wij op een 4daagse trip gaan naar Blanche Marie, helaas zijn wij daar nooit aangekomen. Wel hebben we hele mooie andere plekken gezien.
Dag 1: Wij hebben 16 uur lang gereden om naar het Bakhuysgebergte te gaan. Onderweg gezellig gedronken, gezongen en dieren gespot in de auto, waaronder een ocelot. Eenmaal op plek van bestemming, werden er twee auto's naast elkaar geparkeerd met een zeil ertussen en daar mochten we onze eerste nacht doorbrengen.

Dag 2: Na gebaad te hebben in de rivier, vervolgde we onze weg naar Avanavero. Onderweg zagen we een anaconda, die de gids ving en meenam in de auto. Tessa was helemaal in der hum, pakte de slang over van de gids en voila. Ze had hem net vast en de slang begon te kakken. Dit is een vieze slijmerige drap, want enorm maar dan ook enorm stinkt bahh.. Al stinkend reden wij nog een half uur verder waar de andere auto stond te wachten. Na een fotosessie met de slang, beet hij de gids & hebben we maar besloten om hem niet te adopteren. Al varend gingen wij naar het eiland Avanavero, daar is een prachtig resort met bedden en een kampvuur. Midden in de nacht zijn wij over de rivier gevaren om dieren te spotten. Kaaimannen, vogels en een slang verder, was het nogal gezellig dus lekker bij het kampvuur gezeten met een drankje (lees: Palm 90% rum).

Dag 3: Na heerlijk te hebben uitgeslapen, gingen we op pad naar de watervallen. Voor Bente was dit een gevaarlijke situatie, omdat ze geen balans heeft op gladde stenen. Met trillende knieën en een lieve gids ging zij over deze gladde rotsen. Na gechilt te hebben in de waterval, gingen we naar de andere kant van deze waterval. Hier ligt een rots met een inheemse tekening van de trekkende indianen. We hebben nog even genoten van het mooie uitzicht, waarna we eigenlijk verder zouden rijden naar Blanche Marie. Tessa heeft deze tocht afgelegd boven op het dak van de auto. Weer een aantal dieren verder, kwamen wij aan bij Apoera. Dit ligt helemaal in het Westen van Suriname, naast Brits-Guyana. De auto werd even gemaakt en wij kregen voor de 548e keer bami met kip! Ach ja je went eraan.. We vervolgden de weg en kwamen uit bij een drugsdealplek.. ohnee het was een oud treinstation.. De gids kreeg helaas toen een belletje dat de weg naar Blanche Marie niet begaanbaar was vanwege een mega boom die was omgevallen.. ach ja Suriname he..over een aantal dagen zou men er weer heen kunnen.. Er werd besloten om naar een nieuwe plek te gaan, want nog in aanbouw is. Het heet valla watra. Dit wordt de nieuwe plek om met trips heen te gaan, het schijnt super mooi te worden. Wij mochten daar nu als eerste bezoekers overnachten, in een hutje wat dus nog niet geheel klaar was. Hier kwamen we om half 3 's nachts aan. Nog even bij de rivier gezeten en toen maar lekker in ons hangmatje gekropen.

Dag 4: Na heerlijk ontspannen wakker te zijn geworden, gingen we met een jager en 3 geweren de jungle in. Na een tocht en NIKS geschoten te hebben, kregen we de avondmaaltijd: bruine bonen, rijst en jawel KIP! Alles inpakken en om 18.00 uur vertrokken wij vanaf Valla Watra naar Paramaribo. Echter had de gids ons beloofd dat wij mochten schieten, dit was hij nog niet nagekomen. Dus Tessa drong nog een beetje aan, waarna we toch nog stopten om een waterfles te schieten met een stopersgeweer. Iedereen blij en vol met zenuwen! Maaaaaaaaaaaar, het was geweldig! Na een klein tochtje terug ( lees: 12 uur...) kwamen eindelijk thuis met een hoop mooie herinneringen en foto's!

Ingrid

Mooi verhaal. Heerlijk weer om te lezen!
Nog 5 weken !!!
xxx

Serena

Wat maken jullie geweldige dingen mee zeg. Wauwie zeker jaloers.. eeuhm en Tessa!! heeft gewoon een Anaconda vastgehouden.. waaatt..

Kan niet wachten op al je verhalen te horen!

oma en louis

Wat een avonturen beleven jullie, ik zou er haast jaloers op worden maar gun het jullie van harte. Geniet er maar van zoveel je kunt. Het is een plezier om jullie belevenissen op deze manier te kunnen volgen.

Dick Sentenie

Hallo meiden,
Wat een belevenissen weer. Ik verheug me op jullie verhalen bij thuiskomst. Geniet de komende week van elkaar en alles wat op jullie pad komt. veel plezier!!
Groeten, Dick

opa en oma

Hoi Tessa en Bente
wij hebben weer genoten van jullie belevenissen. Geweldig deze trip die jullie hebben gemaakt. Wij lezen alles met plezier. Nog veel meer plezier de komende tijd en tot ziens. Veel. Liefs van ons

Josje

Wat geweldig dat jullie ook nog eens veel zien en beleven...al vind ik die slang nog wel een dingetje. ..haha
Kunnen we trouwens voor wat betreft de dag van de verpleging nog wel een voorbeeld aan Suriname nemen!!! Stelt hier in Nederland toch echt NIKS voor he!!
Succes nog de komende weken

wil

Hoi tessa en bente,

Wat een avontuur beleven jullie toch.ik dacht ga maar weer eens lezen wat ze nu weer hebben meegemaakt.
De foto van de spin bezorgde me koude rillingen.brrrrr
Ik weet niet of ik nog in me bed was gegaan.de hele nacht op spinnenjacht.Heel veel plezier geniet met volle teugen deze tijd komt nooit terug. ra ra ra groetjes van rob,wil,ilse