tessabente.reismee.nl

Laatste weken

Wat gaat de tijd toch snel, gelukkig genoeg leuke dingen gedaan. Dus hierbij onze laatste blog met nog een aantal leuke tripjes!

Braamspunt
Braamspunt is een visserplaats aan de Atlantische Oceaan. We zijn met vrienden 's middags vertrokken, onder genot van een drankje in de taxi bij Mario. Aangezien we 2 uur moesten wachten op de boot, tsjaa het blijft suriname, moest er helaas nog meer parbo bier in. Eenmaal aangekomen, hebben wij Kip, rijst en bruine bonen gemaakt voor 12 personen in een primaire keuken. Wat zijn wij toch goed, iedereen smulde! 's Avonds zijn wij zeeschildpadden gaan spotten, wat een gave beesten! De zeeschildpadden leggen in dit seizoen eitjes & we kunnen ze ook zien uitkomen (helaas niet gezien) Wel hebben we iniminienie babyschildpadjes naar de zee gebracht!! Helaas kregen wij een tropische regenbui op onze kop, dus één al doorweekt.. Daarna nog lekker bij het kampvuur gezeten, waarna we lekker de hangmat inkropen..ohnee bente had het weer luxe..die ging in een bed! De volgende ochtend hebben wij ook weer het ontbijt gemaakt, wat verzorgen wij iedereen toch goed. Daarna heerlijk gezwommen in de oceaan, zo fijn & wat een heerlijke golven!

Matapica
Matapica is een gebied in de Commewijne. Het is ook weer een leggebied voor de zeeschildpadden. Met de Fredjes en Henkjes zijn wij hierheen gegaan. Aangekomen in het dorpje Matapica moesten wij in een smal klein bootje waar 4 personen in vervoerd kunnen worden door het moerasgebied. 's Middags ook weer heerlijk gezwommen in de Oceaan, met hele hoge golven en een flinke stroming, maar super vet! Tijdens een wandeling over het strand al een zeeschildpad zien weg kruipen en de zee in zien zwemmen, super gaaf gezicht! Bente heeft 's avonds heerlijk patat en kipburgers gebakken voor de hele groep. 's avonds opnieuw een wandeling over het strand gemaakt & weer een aantal zeeschildpadden gezien.. Terug van de wandeling, wilde Bente heel graag kaaimannen vangen. Daar ging ze met de local naar het moerasgedeelte & jawel daar kwam zij terug met 2 kaaimannen zonder kop.. wat bleek..heb zij deze zelf de kop eraf gehakt! Stoere chick he! De gidsen hebben ze even klaar gemaakt & de kaaiman smaakte heerlijk!! Toen wij even bij de hangmat stonden, hoorden Tessa een flinke klap op het zand. We keken op en we zagen op 3 meter afstand een leatherback. Deze kwam daar even z'n eieren leggen!! Dat werd spannend slapen haha! De volgende dag hebben wij heerlijk relaxed aangedaan & nogmaals genoten van een zwempartij tussen de hoge golven!

Daarna maar eens weer een weekendje thuis gebleven, maar uiteraard genoeg te doen. Een dagje lekker geshopt en gelounged bij de waterkant. Lekker parbo-bier gedronken & heerlijk Surinaams afgehaald.

Zaterdag was de Champions League & aangezien bijna geheel Suriname voor Barcalona is, werd er bij de Kamer van Koophandel een tent opgezet waar dit gekeken kon worden. Samen met een heineken bier, Barcelona aangemoedigd en daarna een klein feestje, omdat ze natuurlijk kampioen zijn!! Daarna hadden we nog een Poolparty, altijd gezellig!

Zondag is Tessa naar White Beach gegaan met een paar vrienden. Dit is ook weer een mooi plekje waar je lekker in de Surinaamse rivier kan zwemmen & kan chillen in je hangmat. Het zijn heerlijke dagjes om te doen!

Afgelopen weekend hebben wij onze laatste trip naar het Binnenland gedaan. We vertrokken op vrijdag ochtend. Eerst zijn we naar een plekje bij een kreek geweest. Samen met Javanen, hebben wij hier een nacht doorgebracht. Dit betekent dat wij genoeg eten hadden! Het was een hoop gezelligheid. Nog even een leuk momentje: Tessa zat net heerlijk te plassen in de blote billen, kruipt er een slang van 2 meter langs!! Afknijpen, foto's maken & de gids roepen! Het was een gifslang, gelukkig hebben wij niet bedacht om hem zelf te gaan vangen!

De volgende dag zijn wij verder gereden naar een mooie bergtop waar je uitzicht hebt over de jungle van Suriname, wauw adembenemend!! Al liggend in de hangmat, kijk je over de Surinaamse jungle. Dit soort mooie plekjes in onze herinnering, pakt niemand ons meer af! & moeder natuur heeft het ons gegund, we hadden een super mooie sterrenhemel! Helaas was het de volgende ochtend erg mistig, dus niet de zonsopgang kunnen zien vanuit de hangmat! Daarna kwam de zon heerlijk door, dus we hebben samen heerlijk op een rots genoten van het uitzicht!

We reden weer verder op weg naar de goudmijn. Aangezien de gids even was uitgestapt om zich op te frissen bij een watertje, hadden wij besloten het stuur over te nemen. Bente nam plaats achter het stuur & heeft geleerd op bauxiet weg te rijden & in een tropische regenbui. Weer een rijervaring rijker! Toen wij even ging stoppen voor een drankje en wij cola nodig bleken te hebben, was daar meteen een auto & jawel zij hadden cola. Toen we even met zijn allen een drankje stonden te drinken langs de weg..vroegen ineens die mensen of wij nog wilden schieten..nou daar zeggen wij geen nee tegen natuurlijk. & jawel, nu schoten wij beide raak.. echte jungle tjikks na 3 maanden dus.
Goed, verder op weg was het maar weer eens tijd om wat te eten. Dus bij een mooi kampje langs de Suriname rivier gestopt. Weer even lekker opgefrist in de rivier, terwijl de gids het eten voorbereidde. Daarna weer verder op weg naar de goudmijn. Eenmaal daar aangekomen, daar een slechte film gekeken & daarna heerlijk in de hangmat.. ohnee Bente ging weer in een bed.. ergens gaat haar junglegevoel nog niet geheel goed.. (luxe zoeken waar je het kan vinden)
De volgende dag moesten wij eerst lang wachten totdat de goudmijn wat minder onder water stond, helaas zou dit uiteindelijk de hele dag gaan duren. Dus werd het tijd om ons op te frissen in de goudmijn. In de natuurlijk bron, in mooi blauw helder water, hebben we heerlijk gezwommen. Nog even langs de stuwdam geweest bij het brokopondo. Helaas, nu zit de laatste trip in het binnenland er toch echt op.. maar wat hebben wij genoten, wat hebben wij mooie herinneringen aan de mooie natuur van Suriname, we love it.

Nu nog maar 2 stagedagen & dan zijn wij officieel verpleegkundige. Deze week hebben wij verder nog genoeg te doen. Uiteten, huisbbq met de fredjes en henkjes, een vuiliszakkenfeest, eten bij Ron & Gina, chillen bij de waterkant, nog even het centrum in, & nog natuurlijk uit bij Havana. Ik denk dat er geen tijd is om een koffer te pakken & dat wij hier nog even moeten blijven..

We hebben een geweldige tijd gehad & een super ervaring erbij. Samen zijn wij blij dat wij dit samen hebben mogen meemaken. Dit pakt niemand ons meer af.

Dinsdag 23 juni landen wij om 07.30 weer in Amsterdam waar onze lieve vriendjes & familie met smart op ons staan te wachten. Oke, we zullen eerlijk zijn, wij vinden het ook fijn om jullie allemaal weer te zien!

Mona

Wat een briljante blog weer! Heerlijke avonturen om jaloers op te worden! Geniet van de laatste dagen kanjers! Dikke zoen

Ingrid

Erg leuk weer om jullie verhalen te lezen. Fantastisch om mee te maken maar.....stiekem ben ik blij dat dit jullie laatste blog is. Ik kijk uit naar 23 juni !
Dikke kus xxx

Ellen

Top ,wat een mooie ervaring zal dit voor jullie geweest zijn ...om nooit meer te vergeten. Geniet nog de laatste week en een goede terugvlucht. Groetjes Frans & Ellen

Esther

Hoi meiden, wat een leuk verhaal weer op de blog! Geniet nog maar even van de laatste dagen in Suriname. Een onwijs mooie ervaring en iets waar jullie altijd op terug kunnen kijken. Tot volgende week! xx

Karin

Geweldig dat jullie het zo naar je zin hebben gehad. Leuke blog verhalen, we hebben hier mee genoten. En dinsdag zijn jullie gelukkig weer bij ons!!!!! XXXXXXX

Opa en oma

Hoi Tessa wat een geweldig verhaal. Wij hebben het met groot plezier gelezen. Jullie hebben daar wel een vreselijk mooie tijd gehad. Wij wensen jullie een goede terugvlucht Tot volgende week.Heel veel liefs van ons. Xxxxxxx

Dick

Hallo meiden, dank voor jullie mooie verhalen de afgelopen maanden. Ik heb ze met plezier gelezen en jullie hebben goed voor jezelf gezorgd en veel gedaan. Veel plezier de laatste dagen en een goede terugreis volgende week.

Elly

Hoi meiden

Wat een mooie tijd hebben julle gehad Genoten van jullie verhalen en de prachtige foto's
Geniet nog een paar dagen
Goede reis terug
Groetjes