tessabente.reismee.nl

Surinaamse zusters

Zo daar stonden wij dan, maandag 6 april (Tweede Paasdag), om 07.00 uur bij het opleidingscentrum van het Diakonessenhuis om kennis te maken met zr. Margaret. Helaas was zij vergeten dat het pasen was.......stonden wij daar tot 07.30.. dan maar naar huis & van de zon genieten. Heerlijk een dagje genoten bij Pawattra met Ron & Gina.

De volgende dag een nieuwe poging en jawel een hele groep (Surinaamse) studenten zaten al klaar. Na gebeden te hebben, bleek here jezus de afdeling obstetrie en verloskunde over Bente heen geroepen te hebben. Tessa gelukkig nog steeds haar vertrouwde lieve kindjes.

De beleving van Tessa:
Eenmaal kennis gemaakt met alle (minstens 12) zusters op de afdeling, was het rustig op de afdeling. De afdeling is in verschillende leeftijden ingedeeld. Isolatieboxen, kleuterkamer, Jongens/Meisjes kamer, babykamer, couveusekamer en de kinder IC. Ik mag op alle kamers werken, en bij de IC natuurlijk onder begeleiding. Er is een rooster voor mij opgesteld waar ik per week ben ingedeeld, hartstikke leuk denk ik!
De werkstijl hier is echt heel anders, ik kan er nog niet aan wennen, maar met de tijd zal dat vast goed gaan komen. Er wordt hier gewerkt met een hoofdzuster die een aantal taken van je overneemt, daarnaast sta je met een aantal andere studenten, waarbij de communicatie nog niet al te best gaat. Hierdoor weet je niet precies wat er nou wel en niet is gedaan en boven al wie er voor welk kind zorgt. Daarnaast wordt ook zeker alles rustig aan gedaan.. Wat wij rustig vinden, vinden hun al druk op de afdeling. Al met al was ik blij met 3 opnames, had ik tenminste wat te doen..
Voor nu dus nog heel veel indrukken opgedaan over de werkmethodes, maar heb zin om op de afdeling aan de slag te gaan.

De beleving van Bente:
Na de kennismaking met mijn praktijkbegeleidster kreeg ik te horen dat ondanks ik was afgestudeerd ik nog wel even 10 opdrachten moet doen, deze mag ik zelf verzinnen als ik het maar op maandag vertel en op donderdag evalueer. Na van de eerste shocken te zijn bekomen begon ik op de afdeling, iedereen heet zuster, je spreekt met 2 woorden en zegt u. Nou dat moest me wel gaan lukken, de eerste dag mocht ik bedden soppen, nadat ik verteld had dat ik al was afgestudeerd kwamen ze tot de conclusie dat ik iets meer in huis had als bedden soppen ;), ik heb ondertussen keizersnedes gezien en 4 bevallingen, allemaal best heftig als je het nog nooit heb gezien, maar wel super intressant. En schattig de babys! echt van die dotjes met van dat lekkere donkere krullende haar! maar over de afdeling, je kan het vergelijken met 50 jaar geleden, lees: alles afsoppen, bed opmaken met lakens, hoofd zusters, geen computer, 1 telefoon en zelf keuken diensten draaien! Ik val van de ene verbazing in de andere, maar al met al is het wel een super leuke afdeling concludeer ik nu, na van de ergste shock te zijn bekomen!

Nu lekker weekend, & morgen als vreemdeling ons melden bij de vreemdelingendienst, dus niet meer illegaal in Su.

Reacties

Reacties

joyce wesselo

Nou meiden dat klinkt idd allemaal als ouderwets....
Maar wel leuk om mee te maken zo te horen.
Heel veel plezier nog!!

Frans en Ellen

Wauw gaaf zeg al die belevenissen. En erg leuk om te lezen. Zal wel een cultuur shock zijn...ha ha. Nou geniet er lekker van en blijven schrijven erg leuk....veel plezier en succes verder. Groetjes Frans & Ellen

Ingrid

Zo dat is echt heel anders als in het WLZ hahaha.
Lijkt mij ook heel erg wennen, maar lastig hoor als je niet weet wie welk kind doet en wat er al gedaan is.
En geen HIX dus hihi. Dus dit is ook echt back to basic.
En ja Bente, die kleine lieve donkere kindjes zijn echt schattig ! Succes met je opdrachten.
Dikke kus van mij xxx

Esther

Hey zusters, geen foto van jullie in witte schorten met mutsjes? Zien!! Leuk weer een verslag en fijn dat we het een beetje met jullie mee kunnen (be)leven. Zet m op meiden en nog heel veel plezier xx

opa en oma

Hoi Tessa en Bente, het was weer heel leuk om te lezen .Wat een wereld van verschil met ons .Wel leuk om dit allemaal mee te maken.Genieten jullie maar van alle leuke nieuwe dingen daar Heel veel liefs van ons.

verginia

Hoi Bente, in 2009 ben ik ook op bezoek geweest bij mijn ex schoonvader en ben ook behoorlijk geschrokken van het ziekenhuis.
Vooral de hygiene.

Josje Bakker

Succes met jullie stage!!!!

Dick Sentenie

Hallo meiden,
Geweldig om te lezen wat jullie beleven. Ik hoop dat dit voor jullie een onvergetelijke ervaring wordt. Ik geniet van jullie enthousiasme en vertrouwen dat alles zijn plek zal krijgen. Heel veel plezier, wij vieren maandag Koningsdag, hebben jullie Desi Bouterse dag? Ik heb jullie Blog-adres doorgegeven aan Yolanda Tanja van WLK, zij is erg nieuwsgierig hoe het met jullie is.

Marieke Ramaker

Hoi Meiden,
Via Yolanda kreeg ik het adres van jullie blog! Super leuk om samen met jullie mee te reizen en mee te genieten van alle avonturen en verhalen uit het ziekenhuis.....
Heel veel plezier en zet hem op, jullie zijn toppers!!
Groetjes Marieke Ramaker

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!